Vi prioriterer leken høyt her i barnehagen. Leken er en frivillig aktivitet som barn selv ønsker å være med på. Leken er på liksom og den er lystbetont for barnet. Derfor setter vi av god nok tid til lek både inne og ute. Det er viktig at barna får tilstrekkelig tid til å organisere leken og å være i leken. De voksne må være bevisste og observante, slik at god lek ikke avbrytes for å gjennomføre ting som ellers er planlagt. Lek er den viktigste aktiviteten for barns utvikling og læring. Gjennom lek oppstå vennskap og i samspill med hverandre og med de voksne skapes et godt miljø for glede, læring og utvikling. I lek lærer barna blant annet sosial kompetanse.
Sosial kompetanse handler i stor grad om å kunne samarbeide med andre på en positiv måte, vise empati og regulere egne følelser. Dem er i samspill med andre barn, knytter vennskap, løse konflikter m.m. Barna utvikler også språket sitt både verbalt og nonverbalt. I Borgundveien Barnehage skal alle barn kunne erfare å være viktige for fellesskapet og være i positivt samspill med andre barn og ansatte. Vi arbeider for å skape gode relasjoner mellom barna og mellom ansatte og barn. Dette gjør vi ved å være nære og deltakende voksne. Vi bruker tid med barna til å snakke og lære om egne og andre sine følelser. Ved å dele barna inn i små lekegrupper, har voksne bedre mulighet til å observere og eventuelt regulere uønsket leke mønster. Vi bruker konkreter eller bøker/plansjer for å snakke om aktuelle tema som måtte oppstå underveis i aktivitetene. Å ta utgangspunkt i hva barnet allerede mestrer, støtter og hjelper vi barnet til å nå nye mål og ferdigheter. Barn og voksne leker seg til ny læring hver eneste dag. |
Barnehageåret 2024/2025 deltar barnehagen i Rekomp via Ålesund Kommune. Rekomp står for regional ordning for kompetanseheving i barnehagene.
Temaet vi har valgt å sette fokus på dette barnehageåret er: Observasjon, dokumentasjon, planlegging og vurdering Å kunne observere, planlegge, vurdere og dokumentere er en del av det pedagogiske arbeidet. Å vite hva det er du skal gjøre, hvorfor du skal gjøre det og hvordan du skal gjøre det, gir deg en økt forståelse i arbeidet. Pedagogisk dokumentasjon er en arbeidsmetode vi ønsker å rette fokuset på. Vi dokumentere mye av hverdagen vår her i barnehagen ved bruk av bilder, notater og barns konkrete arbeid, men det er ikke før denne dokumentasjonen blir studert og reflektert rundt at vi kan kalle dokumentene pedagogiske. Mål for dette satsningsområdet er:
|
Hos oss slipper du dugnad, medbrakt mat og bleierVi legger vekt på at barna skal spise sunn og næringsrik mat i barnehagen. Vi serverer 3 måltider hver dag (frokost, lunsj og frukt). I tillegg serverer vi varmmat, grøt og yoghurt en gang i uken
Vi har et variert utvalg av pålegg bestående av både fisk, kjøtt, meieriprodukter og grønnsaker. Grønnsaker blir servert til hvert måltid. Annen hver uke har avdelingene hver sin bakedag. Hvor vi baker rundstykker, boller, brød eller annen bakst Barnehagen har å egen bleieavtale som er et frivillig tilbud til alle foreldre. På denne måten slipper dere foreldre å tenke på innkjøp av bleier og huske å bringe det med til barnehagen. Bleieavtalen koster 150kr per måned, per barn. 14 dagers oppsigelsestid. |
Det fysiske miljøet er viktig!I barnehagens fysiske miljø skal det være steder både inne og ute som innbyr til mange forskjellige typer lek og aktivitet. Barn har behov for steder for fysisk aktiv lek, konstruksjonslek, symbolsk lek og steder for ro og hvile.
Vi observere og evaluerer barnas interesser, leke mønster og lar barna være med å påvirke hvordan de ulike fysiske rommene våre skal utformes basert på deres interesser og behov. Gjennom daglige observasjoner og samtaler med barn bytter vi ofte ut leker og materialer, innfører nye lekemiljøer for å kunne ivareta leken og utviklingen til barna. Vi flytter gjerne om på møbler og prøver å tilpasse avdelingene sine fysiske rom så ofte som mulig. |
Sosial kompetanse
Sosial kompetanse handler om å kunne samhandle positivt med andre i ulike situasjoner". Gjennom lek og andre sosiale aktiviteter lærer barn å samhandle med hverandre. Barn får erfaringer med hvordan de på en god måte kan reagere på uakseptabel atferd fra andre barn. I leken får barn sosial erfaring som kan overføres til andre situasjoner. Hvordan ta initiativ til samspill med andre er et viktig aspekt ved sosial kompetanse. Et viktig mål er at hvert enkelt barn skal bli trygg på sin solle i gruppa og tørre å prøve ut nye sider ved seg selv i lek med andre. Til dette trengs en tilstedeværende voksen, som balanserer mellom å være observatør, veileder og aktiv deltager.
Språkutvikling
Å lære språk tar tid, og det er ikke nok å bare høre det. Barn må være aktive i språklig samspill med andre barn og voksne i et godt språkmiljø.
Det viktigste språkarbeidet du gjør er å møte barn der de befinner seg språklig sett og knytte språket opp mot dagligdagse erfaringer. Tidlig og godt språkstimulering er en viktig del av barnehagens innhold. Både det nonverbale og den verbale kommunikasjonen er viktig for å utvikle et godt muntlig språk. Vi benytter oss av "Snakkepakken" som er et verktøy i arbeidet med språkstimulering. Vi har mange nasjonaliteter i barnehagen, hvor alle har ulike morsmål de skal tilegne seg i tillegg til det norske. Da er snakkepakken er godt hjelpemiddel for å utvikle sin språkforståelse og språkutvikling. Vi bruker konkreter som forsterker til ordene vi bruker i fortellingen/eventyret. Vi leker oss med språket og øver på nye ord og setninger hver dag. Barna får også innblikk i bruk av digitale verktøy når de skal leke seg med språket og er til god støtte når de får både bilde og lyd. Appen "Språkkisten" har også ulike språk vi kan benytte oss av, som er til god hjelp når vi møter barn og foreldre med annet språk enn norsk. |
Les om våre 2 avdelinger og se flere bilder fra hverdagen vår!
Bærekraftig utvikling"Bærekraftig utvikling handler om at mennesker som lever i dag, får dekket sine grunnleggende behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners mulighet til å dekke sine" (Kunnskapsdepartementet 2017)
Vi ønsker å fremme gode holdninger, verdier og praksis for et mer bærekraftig samfunn i vår barnehage. Å gjøre barna rustet for fremtiden er en del av barnehagens samfunnsmandat. Det å forstå at egne handlinger kan ha konsekvenser for fremtiden er en del av den læringen som skal foregå i barnehagen. Barna skal få kjennskap til naturen og oppleve tilhørighet til naturen og dens mangfold |